Laatste nieuws Leudal Wandel 4-daagse 2022

…. en aan het einde volgen de medailles en de foto’s!

Lieve mensen, aan alles komt een eind. Ook aan deze wandel 4-daagse 2022! Wij vonden het heerlijk om dit evenement eindelijk weer voor u te mogen organiseren en wij hopen dat u er net zoveel plezier aan hebt beleefd als wij. Binnenkort zullen we de nieuwe data voor 2023 bekend maken.

De foto’s van de slotavond tonen o.a. de trotse wandelaars met hun felbegeerde medaille. Dit is de laatste serie van deze wandelweek, op een mooie manier vastgelegd door Josine Janssen.

Klik op de foto van deze blije wandelaars met hun medaille en u komt op de foto-site. Heeft u vragen over de foto’s van deze week of wilt u ze graag in hogere resolutie, mailt u dan naar infoleudalwandelvierdaagse@nullgmail.com.

Bedankt dat u er bij was en tot ziens!

——-

Er zijn nog niet afgehaalde prijzen!

Zelfs enkele hoofdprijzen van de extra loterij zijn nog niet bij de rechtmatige eigenaar. Het gaat om de loterijnummertjes die de weekkaarthouders ontvangen hebben vóór vertrek op de vrijdagavond. Bij de jeugd gaat het om nummer 909 (wit kaartje, jongen) en nummer 802 (roze kleur, meisje).

Bij de volwassenen (blauwe nummertjes) hebben de wandelaars met het nummer 769 en met nummer 718 een mooie prijs gewonnen. Ze kunnen met een prachtige waardebon van Boscafé De Busjop daar lekker gaan eten!

Maar er zijn ook nog enkele prijsjes over van de dagelijkse loterij. We hebben de namen van de volgende personen nog open staan: Rachel Linders,  vd Kop uit Heythuysen, Nicole Houben en Frans Drijvers.

Alle deelnemers met bovenstaande nummers of waarvan de naam staat vermeld, kunnen contact opnemen met Els Lemmen 0642355610.

——-

De allerlaatste wandeldag van dit jaar!

De tijd vliegt …….. het relaas van de slotavond, vrijdag 20 mei, gezien door de ogen van onze reporter Clarie Pieters.

Vandaag alweer de laatste dag. De start is vandaag midden in het centrum van Heythuysen bij eetcafé de Tump. Het is er druk. Veel opgewonden, blije kinderen die aan hun laatste tocht beginnen voordat ze hun felbegeerde medaille in ontvangst mogen nemen.

Vandaag is het de tocht van de W’s: Wandelen, verharde wegen, wind, weidse uitzichten en wat doet het weer.

De route loopt door het buurtschap Maxet en is er een van lange rechte wegen met mooie uitzichten waar natuur en landbouw in elkaar opgaan. Als ik over de  Arenbos loop, hoor ik pas goed hoe hard het waait.  Het eerste waar ik aan moet denken zijn dan ook de liedjes ‘Hoor de wind waait door de bomen’ en ‘Wat ruist er in het struikgewas’.

Na een tijdje ben ik aan de wind gewend en dringen ook andere geluiden tot me door. Ik hoor de Koekoek roepen, maar deze laat zich niet zien. Ook kikkers kwaken volop. Ik geloof dat het mannetjes zijn die in deze tijd van het jaar de vrouwtjes met hun gekwaak proberen te lokken. Door de prachtige wolken en de afwisselende uitzichten en fraaie dorpsgezichten is ook deze route weer heel bijzonder en kun je volop genieten. Het is ook een route om te mijmeren. Je hoeft niet zo op te letten of je wel goed loopt. Gedachten krijgen de vrije loop en er komt ruimte voor ontspanning. Of zoals Jaap de Ruiter (schrijver van wandelgidsen) ooit uitsprak: ‘wandelen is even alles laten lopen’.

Natuurlijk is er ook weer een extra waterpost en enkele kilometers verder de stempel- en pauze- post. Ook hier is het weer reuze gezellig.

Tot slot via het schelpenpad langs de Noorderbaan weer het dorp in, maar eerst even de schaapjes tellen die daar -net ontdaan van hun warme jasje- aan het grazen zijn. In de Vlasstraat staan pilaren met ballonnen en is het duidelijk dat het einde van deze mooie en bijzondere wandelvierdaagse (na 2 jaar Corona) ten einde loopt.
Vandaag heb ik de 10 kilometer gelopen. Ik hoorde in de wandelgangen dat de 12,5 km niet doorgaat omdat ergens het gras niet was gemaaid en erg hoog staat. Tja, en als je nog steeds niet weet wat er in het struikgewas ruist (liedje van Toon Hermans), kun je daar dan beter niet lopen.

Bij de finish is het druk. Veel medailles worden uitgereikt en natuurlijk moet dit moment worden vereeuwigd. In de zaal is het gezellig. Vrolijke muziek klinkt en overal blije, voldane gezichten.

Tot volgend jaar!

——

Ook het verslagje van donderdag 19 mei hadden jullie nog tegoed!

Clarie Pieters is deze laatste twee dagen de journalist onderweg en zij laat ons lezen hoe ze deze derde wandeldag heeft beleefd.

‘En van je hela hola..’ en ‘we gaan nog niet naar huis’ wordt al enthousiast door een groepje vóór mij gezongen als ik van de parkeerplaats naar Boscafé de Busjop loop, waar de start is van de avondvierdaagse. Dit groepje heeft er heel veel zin in en dat geldt ook voor mij en nog vele anderen. De goden zijn ons goed gezind. Na het dreigende weer en code oranje van het KNMI is er geen vuiltje aan de lucht en begin ik aan de route van 12,5 km. Het ruikt fris, alles is groen en de vogels begroeten hun deelnemers met vrolijk uitbundig gezang.

De deelnemers van alle afstanden starten in dezelfde richting, waardoor het een drukke vrolijke boel is. Een kleinzoon die met zijn oma voor het eerst de 5 km loopt, glundert trots en verheugt zich op de medaille die lonkt. Ik word ingehaald door iemand die een Johnnie Walker shirt draagt (merknaam scotch Whisky). Hopelijk loopt hij nog recht over de finish. De route loopt richting de Spar naar Nunhem. Ik steek de Roggelseweg veilig over (met dank aan de verkeersregelaar). Genietend van mooie beekdalen, kom ik langs de bekende markante plekjes van het Leudal zoals de Koebrug, Sint Ursula of Leumolen, Litsberg en Servaas kapel (witte kapel) in Nunhem. Niet langs de geijkte paden, maar via kleine smalle schitterende paadjes waarvan ik het bestaan niet kende. Ik waan me in de jungle. Een eindje verder word ik verwelkomd door de mensen die elk jaar trouw een extra waterpost bemannen en een gezellig praatje houden.

Weer verder en alweer over smalle mooie paadjes. Ik heb geen flauw idee waar ik ben. Maar al gauw, hoor ik het verkeer dat over de Roggelseweg rijdt en word ik weer netjes naar de overkant gebracht. En hoera….. de pauzeplek, met lekkere limonade, een lolly en alweer een gezellig praatje. De vrolijkheid spat eraf.

De laatste kilometers loop ik genietend van de mooie natuur met een schitterende avondzon. Ik voel me herboren. Begon ik toch enigszins gestrest door de waan van alledag, ik eindig ontspannen en herboren. Of ik voel me zoals de Amerikaanse schrijver David Thoreau (1817-1862) uitdrukte: ‘Ik maakte een wandeling door het bos en kwam er groter uit dan de bomen’.

Eenmaal bij de Busjop is het gezellig druk met mensen die op het terras duidelijk genieten van een welverdiend drankje, waar ik me graag bij aan sluit.

De foto’s van donderdag 19 mei

Jullie zaten vast met smart te wachten op de foto’s van donderdag, de derde wandeldag! Nou, Josine Janssen heeft weer prachtige exemplaren afgeleverd, hoor. Klik op onderstaande foto en je komt in het album.

———–

De slotavond van de 4-daagse gaat door!

Uiteindelijk hebben geluk gehad in Heythuysen en omgeving: het noodweer bleef uit! Uit voorzorg hebben we wel besloten om alle activiteiten van de slotavond van de Penders Voetzorg Leudal Wandel 4-daagse vanaf het plein naar Eetcafé De Tump (er tegenover) te verplaatsen!

——–

De foto’s van 17 mei, dag 2

De leuke foto’s van de tweede wandeldag, wederom gemaakt door Josine Janssen uit Grathem, zijn nu te bekijken door op onderstaande appeltjesfoto te klikken. U komt dan automatisch op de fotosite.

———

Dinsdag 17 mei waren er nog meer enthousiaste deelnemers!

Judith Princen heeft ook de tweede wandeldag mooi onder woorden gebracht:

Dag 2 van de vierdaagse bracht ons iets benauwder weer dan gisteren. Evengoed was het een heerlijke wandeltemperatuur. De route omvatte vandaag een tal van ‘single-trails’, smalle paadjes die zowel omhoog als omlaag gingen, langs water en door bos. Of het nou een ongerepte natuur genoemd mag worden als de mens het groen en de bomen onaangeroerd laat, of dat het ook ongerept mag heten als natuurkrachten de boel met rust hebben gelaten is voorlopig nog een raadsel, maar feit was dat de afgelopen jaren verschillende stormen hebben huisgehouden in de bossen van het Leudal. Dat maakte dat door sommige paden de avonturier en survival-modus in de mens wakker werd geschud. Klimmen over omgevallen bomen, je een weg banen tussen takken en struikjes, het hoort er allemaal bij. Hoe dan ook, het was weer een prachtige route.

De Uilentoren op Landgoed de Bedelaar trok de nodige bekijks van de wandelaars, vooral kinderen wilden een kijkje dichterbij nemen. We liepen over de Speckerweg, maar raakten verschillende malen ook nét de buitenwijken van de wereldstad Haelen aan. Door wat omwegen te creëren slaagde de organisatie en met name de route uitzetters erin om de wandelaar soms het gevoel te geven volledig ergens anders te lopen. De posten van zowel water, stempel als de grote drankpost waren weer goed verzorgd. Bij de drankpost is het altijd een feestje, zo met de vele gekleurde vlaggetjes en de sfeer die er altijd hangt.
Bij terugkeer bij de Busjop klonken de vrolijke klanken van een flink orkest, de terrassen zaten dan ook bomvol en de sfeer ademde er op en top gezelligheid uit.

Nu even een rustdag. Hopelijk de beentjes omhoog, de voeten even ontzien en dan donderdag weer vol goede moed starten aan dag 3. Wij hebben er in elk geval zin in. Jullie ook?

——-

De foto’s van de eerste dag zijn binnen ……

Prachtige foto’s, gemaakt door onze fotografe Josine Janssen uit Grathem.

Klik op onderstaande vrolijke foto en u komt automatisch op de fotosite:

We zijn begonnen !! Maandag 16 mei – dag 1

De eerste wandeldag is helaas al voorbij  ……. Mooi weer en enthousiaste mensen, heerlijk om mee te maken!

Onze razende reporter Judith Princen laat ons weten hoe zij het heeft beleefd:  Na een regenbui in de vroege ochtend van 16 mei, waarvan menig wandelaar gevreesd moet hebben dat het mogelijk de tendens voor de eerste wandel-dag zou blijven, worden we toch aangenaam verrast. Aan het begin van de avond was het ook in het bos drukkend warm. Maar na een poosje gaven de bomen een verfrissend gevoel door hun schaduw. De route van de vierdaagse leidde de wandelaars langs de Mussenhoek en St. Elisabeth door de groene omgeving van het Leudal. Aangemoedigd door een dartelend pasgeboren veulen wat de aandacht van de vele kinderen op de route probeerde te trekken, wandelden de langere afstandslopers richting Roggel. Wederom was ook stempelaar Huub aanwezig. Hij vertelde dat hij in de coronatijd maar thuis had geoefend, want hij mocht het niet niet verleren om in de juiste vakjes een mooie Atletiek Leudal stempel te zetten. Zijn taak is immers erg belangrijk en wij zijn blij dat ook hij weer op zijn vertrouwde plaats zat.

In het bos verschool zich langs het pad nog een heuse kabouterfamilie. Het rode fietsje stond immers voor de deur. Bij het bakhuisje vonden we de drankpost, waar ook BSO Natureluur met activiteiten voor de kinderen aanwezig was. Onderweg zijn tijdens de wandelvierdaagse blijkt voor een tweetal kinderen erg leerzaam. Zij verzonnen bij het hele alfabet verschillende dieren. De A is van Aap, de B van Baviaan. Toen we hen bij de V weer tegenkwamen, wilden wij Vis opperen, maar waren ze inmiddels verwikkeld in een overhoring voor school. Zo zie je maar, wandelen is op deze manier niet alleen sportief, maar ook educatief.

Vandaag was in elk geval een geslaagde wandeldag. Hopelijk houdt het weer zich goed en kunnen de fanatiekelingen morgen wederom genieten van het mooie Leudal, wat wij maar mooi onze ‘achtertuin’ mogen noemen.

———-

Onze routemaker terecht in het zonnetje gezet!

Har Lemmen, al 45 jaar de routemaker van de wandel 4-daagse, is door Pieter Knippenberg geïnterviewd voor Via, het regionale katern van Dagblad De Limburger. Op 27 april 2022 verscheen het volgende artikel in de krant.

DOOR PIETER KNIPPENBERG

Har Lemmen  kan met  recht zeggen dat hij ervaring heeft in het uitzetten van wandelroutes. De robuuste  Heythuysenaar (76) die ooit aan de basis stond van Atletiekvereniging Heythuysen, nu Atletiek Leudal, is na zijn actieve carrière als sporter en trainer zijn vereniging als vrijwilliger trouw  gebleven. Dit jaar verzorgt hij voor de 45e en tevens laatste keer de wandelroutes voor de Leudal Wandel 4·daagse.

„Wanneer onze avondvierdaagse op 16 mei van start gaat, moet echt alles kloppen”, zegt Har Lemmen stellig. ,,Gemiddeld waren er in de laatste edities vóór de coronapandemie 700 à 800 deelnemers per avond, met ooit een uitschieter naar 1000 lopers. Maar al waren het er minder,  je kunt je geen fouten veroorloven, de routes moeten kloppen.”

Hele klus

Voor de avondvierdaagse van dit jaar heeft Lemmen inmiddels zestien routes samengesteld. Vier routes per avond over vier verschillende afstanden (5, 7,5, 10 en 12,5 kilometer) en dat is ondanks al zijn ervaring een hele klus.

Zijden draadje

Er was een tijd dat de toekomst van de avondvierdaagse aan een zijden draadje hing, weet Lemmen.  Het aantal deelnemers liep sterk terug naar zo’n 100 per avond. Het was stoppen of doorgaan, maar dan moest wel het concept aangepast worden. „Dat laatste is gebeurd”, aldus Lemmen. „We hebben onze startplaats verlegd naar een aansprekende locatie in het bos. We starten nu de eerste drie avonden bij de Busjop aan de rand van het Leudal en in tegenstelling tot vroeger lopen we nu grotendeels over onverharde paden.” Waar een wat drukkere weg overgestoken moet worden, staan verkeersregelaars. „We hebben goed geluisterd naar onze deelnemers en halverwege de vierdaagse  een rustdag ingepland. De routes, die altijd al heel gevarieerd waren, zijn in tegenstelling tot het verleden geheel  bewegwijzerd. Als je wilt, kun je toch een routebeschrijving meenemen. Wanneer je niet de mogelijkheid hebt om vier dagen te wandelen, dan kan één, twee of drie dagen deelnemen natuurlijk ook.”

Geen geheimen

Door zijn jarenlange ervaring in het maken van wandelroutes kent het Leudal en het buitengebied van Heythuysen voor Lemmen geen geheimen. De lengte van ieder paadje staat in zijn geheugen gebeiteld. Toch vindt de ervaren routemaker het na al die jaren mooi geweest. Hoewel hij met het daadwerkelijk uitzetten van de routes door andere vrijwilligers geholpen wordt, vindt hij het fysiek steeds zwaarder worden. Om in atletiektermen te blijven: hij  gaat het stokje overdragen. „Dat mag wel na 45 jaar”, besluit Lemmen. ,,Maar op mijn ruime ervaring kan de  organisatie blijven rekenen.”

De Penders Voetzorg Leudal Wandel 4-daagse in Heythuysen vindt plaats van maandag 16 t/m vrijdag 20 mei  Meer informatie: www.atletiekleudal.nl/vierdaagse.

Tot 14 mei 2022 digitaal voorinschrijven

De digitale voorinschrijvingen zijn begonnen en we hebben al een flink aantal aanmeldingen binnen. Allemaal wandelaars die er zin in hebben!

Natuurlijk kunt u ook ter plaatse een weekkaart aanschaffen (een iets hoger tarief). En indien u niet alle dagen kunt wandelen, heeft u ook de mogelijkheid om met een dagkaart in ieder geval te gaan genieten van de mooie natuur in het Leudal en omgeving.

De routes zijn bekend.

Om alvast een beetje in de sfeer te komen volgt hier een korte beschrijving van de routes.

Maandag voert de wandeling via de Heimarkt richting de Mussenhoek en Zorgcentrum St. Elisabeth. Varens, de Roggelse Beek, misschien wel sporen van bevers, allerlei interessante en mooie natuurbelevenissen komen voorbij. Ook lopen de wandelaars langs het karakteristieke bakhuisje waar nog regelmatig vlaaien en broodjes uit de oven komen.

Op dinsdag staan de pijlen de andere kant op gericht, naar het mooie gebied Het Langeven. Vandaar loopt de tocht richting Overhaelen en langs de bijzondere Uilentoren op Landgoed De Bedelaar. Onderweg zorgt Fruitbedrijf Heijnen voor het bekende appeltje voor de dorst. Uiteindelijk komt iedereen weer uit bij het gezellige Boscafé De Busjop.

Donderdag is het de beurt aan Buitencentrum De Spar en de Nunhemse Heide. Ook dit keer heeft onze route-uitzetter de mooiste paadjes uitgekozen, zodat de wandelaars weer volop kunnen genieten van ons prachtige Leudal. De langere routes komen zelfs langs de bekende Litsberg.

Op de slotavond is de start vanaf het vrolijk versierde plein bij hoofdsponsor Penders Voetzorg in het centrum van Heythuysen. Het buitengebied richting Arenbos en Maxet staat deze avond op het programma. En finishen op het plein betekent voor de meeste wandelaars: een welverdiende medaille! Met muziek, loterij, attracties voor de jeugd en veel gezelligheid sluit Atletiek Leudal deze wandelweek af.